Hulp gevraagd

• Johan

Hallo wie kan mij helpen.

Ik loop graag hard en loop nu zo'n twee jaar en een kilometer of tie is geen probleem. Nu zou ik heel graag een keer een halve marathon lopen. Het probleem. Ik werk op een booreiland en kan dus drie weken alleen gebruik maken van een loopband, wat ik na een half uur flauw ben. Daarna ben ik drie weken vrij en kan ik lopen wanneer ik wil. Ik kan nergens een schema vinden die aansluit op mijn situatie en mij naar die halve marathon werkt.

Wie kan mij hiermee helpen.

Alvast reuze bedankt.

Johan

• Kai

Hoi Johan,

jou werksituatie zou geen belemmring mogen zijn in je streven om een halve marathon te lopen. Alle bestaande schema's die je op internet kan vinden zijn op jou niet van toepassing.

Je hebt op je werk de mogelijkheid om in ieder geval “iets” te doen. Misschien heb je zelfs de beschikking over wat fitnessapperatuur, een fiets naast zo'n loopband verwacht ik eigenlijk wel.

Tijdens de weken op het booreiland moet je zorgen dat je je tot dan opgebouwde basis vast blijft houden. Een half uur op de band is beter dan helemaal geen training. Probeer om de dag wat te lopen en bouw het eens beetje bij beetje uit, doe er elke training 2 minuten bij of doe ook nog wat krachttraining ( mits jezelf niet al te zwaar fysiek werk doet uiteraard ).

En probeer anders gewoon 1 keer een 45-60 minuten te lopen per week en de rest gewoon dat half uur. Hoe beter je basis word hoe makkelijker het lopen op de band ook zal gaan hoewel het natuurlijk niet te vergelijken is met lopen in de natuur.

In de weken die je thuis bent ga je de afstanden wat opvoeren. Natuurlijk krijg je elke keer als je weer begint een kleine terugval maar dat is ook logisch.

Het is niet nodig om voor je eerste halve marathon die afstand ook al eens in training te hebben volbracht. Je kunt er gerust een paar km's onder blijven. Elke thuisperiode komt er dus een betere basis te liggen. Misschien niet elke keer een langere afstand die je kan lopen maar bijvoorbeeld een al ooit eerder gelopen afstand die je makkelijker volbrengt.

Waarschijnlijk heb je wat langer de tijd nodig om goed getraind aan de start te verschijnen in vergelijking met iemand die “gewoon” werk heeft.

Plan je eerste wedstrijdje dus ruim van te voren, liefst wanneer je voor jezelf weet dat je er voor 90% klaar voor bent.

Houd ook een soort logboekje bij, dat maakt het allemaal wat overzichtelijker.

Bouw het ook rustig op, niet meteen dat uur op de band maar eerst een keer 35 minuten, je moet wel je motivatie blijven behouden.

Jouw situatie is niet ideaal maar militairen op uitzending moeten zich ook behelpen om maar een voorbeeld te geven.

En kun je een keer niet lopen dan kun je misschien wat fietsen of krachttraining doen. En neem ook gewoon je rust. Als je werk een keer wat te zwaar is en je geen puf meer hebt beschouw dan de trainingloze dagen gewoon als rustdag ( en niet als verloren ) en let gewoon goed op je eten en rust.

De halve marathon is een hele mooie afstand, er zijn er genoeg van te vinden in heel het land en achteraf geeft het volbrengen ervan veel voldoening!

Succes!!!