WWW.ASICS.NL is een hele goede site om mee te starten. Hier kun je een beginnersschema maken. Je zal zien dat de eerste trainingen erg makkelijk lijken. (bijvoorbeeld 3 x 1 minuut hardlopen). Om blessures te voorkomen is het erg belangrijk dat je aan de schema's houdt en niet meer gaat doen.
Het moeilijkste van beginnen met hardlopen is niet zozeer het hardlopen zelf, maar de discipline om je aan je hardloopschema te houden. Het is belangrijk dat je op de geplande trainingsdagen ook echt gaat trainen.
Schoenen kun je het beste bij de echte hardloopwinkel kopen. Ik heb zelf goede ervaringen met Run2day (www.run2day.nl). Schoenen koop je niet in 5 minuten. Houd er rekening mee dat je wel een uurtje nodig kunt hebben om goede schoenen uit te zoeken (met hulp van de verkoper). Probeer de drukke zaterdagmiddag te vermijden, dan heeft de verkoper weinig tijd voor je.
Ja er bestaan kilometertellers. Je hebt twee soorten: Sommige maken gebruik van GPS en andere van een footpod. Die laatste heb ik ook. Je maakt een klein apparaatje aan je schoen vast en op je horloge kun je zien hoe hard je loopt. Vaak werkt dit in combinatie met een hartslagmeter. Ik gebruik zelf de Polar RS200SD en ben daar zeer tevreden over (ca 189 euro). Maar om eerlijk te zijn raad ik je af om direct met een hartslagmeter te gaan trainen. Wacht daar nog een half jaartje mee, tot je iets stabieler loopt. De gelopen afstand kun je ook nameten op www.mapmyrun.com.
Ja ik houd bij hoeveel ik gelopen heb. Ik bewaar deze gegevens in een excelsheet en heb daar mijn loopdata staan van de afgelopen 6 jaar.
Succes met lopen. En geniet er van!