20 jaar niet gesport

• jaco

Hallo, ik ben 36 jaar zo als je al gezien heeft bij het onderwerp heb ik 20 jaar niks aan sport gedaan. Ik ben nu een hoop afgevallen en dat wil ik zo houden

dus ik wil gaan hardlopen. Maar hoe moet ik beginnen niet als ik een keer ben gaan lopen dat ik een week uitgeschakeld ben.

En waar moet ik op letten als ik schoenen koop.

En bestaat er kilometerteller of zo iets

hoe kijken jullie hoever je gelopen heb.

het zijn mischien stomme vraagen maar ik weet het echt niet.

alvast bedankt

• WJ

Kijk een op asics.nl. Ben zelf 42 en vorig jaar na 25 jaar niet sporten begonnen met hardlopen. Het schema daar heeft me goed geholpen. Ben eerst gaan trainen voor 5 km, daarna voor 10 en heb inmiddels 2x een halve marathon gelopen. Bouw vooral heel langzaam op. Succes!

• Nico

WWW.ASICS.NL is een hele goede site om mee te starten. Hier kun je een beginnersschema maken. Je zal zien dat de eerste trainingen erg makkelijk lijken. (bijvoorbeeld 3 x 1 minuut hardlopen). Om blessures te voorkomen is het erg belangrijk dat je aan de schema's houdt en niet meer gaat doen.

Het moeilijkste van beginnen met hardlopen is niet zozeer het hardlopen zelf, maar de discipline om je aan je hardloopschema te houden. Het is belangrijk dat je op de geplande trainingsdagen ook echt gaat trainen.

Schoenen kun je het beste bij de echte hardloopwinkel kopen. Ik heb zelf goede ervaringen met Run2day (www.run2day.nl). Schoenen koop je niet in 5 minuten. Houd er rekening mee dat je wel een uurtje nodig kunt hebben om goede schoenen uit te zoeken (met hulp van de verkoper). Probeer de drukke zaterdagmiddag te vermijden, dan heeft de verkoper weinig tijd voor je.

Ja er bestaan kilometertellers. Je hebt twee soorten: Sommige maken gebruik van GPS en andere van een footpod. Die laatste heb ik ook. Je maakt een klein apparaatje aan je schoen vast en op je horloge kun je zien hoe hard je loopt. Vaak werkt dit in combinatie met een hartslagmeter. Ik gebruik zelf de Polar RS200SD en ben daar zeer tevreden over (ca 189 euro). Maar om eerlijk te zijn raad ik je af om direct met een hartslagmeter te gaan trainen. Wacht daar nog een half jaartje mee, tot je iets stabieler loopt. De gelopen afstand kun je ook nameten op www.mapmyrun.com.

Ja ik houd bij hoeveel ik gelopen heb. Ik bewaar deze gegevens in een excelsheet en heb daar mijn loopdata staan van de afgelopen 6 jaar.

Succes met lopen. En geniet er van!

• merlin

als je vragen hebt kun je die altijd stellen bij een hardloopwinkel. Iedereen is een keer begonnen zonder te weten hoe of wat dus niks domme vragen. Als je schoenen gaat kopen bijv vraag meteen wat je nog wilt weten. Bij een goede winkel adviseren ze je graag…

• Stef

Hoi Jaco,

Ik zie net dat je je berichtje al een maand of 8 geleden hebt geplaatst. Hoop dat het je is gelukt om te beginnen en helemaal dat het gelukt is om door te zetten. dat namelijk iets waar ik altijd tegenaan loop. Als ik begin met hardlopen hou ik het een week of 3 vol om daarna voorzichtig wat excuses te vinden om het maar een keertje over te slaan….

Nu ga ik over 1 1/2 week beginnen met starttorun. En landelijk initiatief wat je dus met een hele groep mensend oet. Het kan op verschillende plaatsen in het land. Zo verplicht ik mezelf in ieder geval om 6 zaterdagochtenden te gaan lopen en tussendoor te trainen. En ik hoop wat contacten op te doen om er daarna mee door te gaan…..

Wellicht interssant voor mensen die willen beginnen.

www.starttorun.nl