Schema

• Joep

Ik ben van plan in November een marathon the lopen. Ik loop circa 3-4 per week en dan meestal 30-40 minuten en op zondag een uur.

Ik woon en werk in Kosovo, hier zijn de wegen slecht, onveilig vanwege het verkeer maar ik met 7 maanden te gaan wil ik een GOED schema die rustig opbouwd waardoor ik minder snel last krijg van blessuren.

Mijn doel is: De marathon uitlopen en ben van plan de Klassieke marathon van Athene te lopen (ik meen maximale eindtijd is 6 1/2 uur). Maakt me niks uit hoe snel ik heb uitloop als het maar rennend is.

Momenteel heb ik een programma van www.myasics.com maar het ook een ander programma die ervan uitgaat dat dadelijk 3 km lopen en op zondag de lange afstanden loopt en langzaam over 30 weken opbouwen blessures voorkomt.

WAAR kan ik aan een goed schema komen? Eentje die niet te belastend is en met als doel UITLOPEN binnen de maximale tijd.

Mijn gemiddelde snelheid hier met de heuvels is ongeveer 7.5-9.0 km/p uur.

Bovendien wat is beter, trainen op afstand (km's) of tijd?

Is lopen met een hartslagmeter aan te raden?

Groeten,

Joep Tummers

• martin

loopwereld.nl heeft hardloop schema's online staan.

op je andere vraag weet ik zo geen antwoord.

martin

• sjaak

Beste Joep,

De aanloop naar een marathon moet leuk zijn en leuk blijven. In bladen als Runners en op internet tref je diverse schema's aan. Het is vaak niet zozeer een kwestie van goed of slecht, maar meer wat past bij mij en wat niet.

Als vrijblijvend adviesje zou ik je mee willen geven om meer nadruk te lgeen op het opbouwen van duurvermogen, minder op snelheid. Gebruik de rustdagen goed en verwaaloos het rekken en strekken (mn hamstrings) zeker niet.

Over het lopen met of zonder hartslagmeter valt niet veel zinnigs te zeggen. Als je goed de signalen van je lichaam voelt en daar ook gehoor aan geeft, is dat vaak voldoende. Indien dat erg moeizaam verloopt en je komt met grote regelmaat “de man met de hamer” tegen, dan valt een hartslagmeter te overwegen. Het is dan wel belangrijk dat je bekend bent met je eigen maximale hartslag. Immers dat is de referentie om b.v. op 70% of 80% te gaan trainen.

Een beetje kletsen met oude rotten in het lopercircuit kan soms ook nuttig én plezierig zijn.

Succes!

• Starr

At last, someone comes up with the “right” asnwer!