Beste Patrick,
Ruim 7 jaar gelden ben ik ook zo begonnen, inmiddels ben ik in 13 marathons gestart en heb ze ook uitgelopen. Wat ik heb gedaan is groeien in de afstanden en heb er de tijd voor genomen. Ben begonnen met 4-5 km trainingen, daarna 10-15 km. Vervolgens ook meegedaan in wedstrijdjes van die afstand 10-12-15 km.
Na 2 jaar heb ik voor het eerst een 1/2 marathon gelopen, daarna ben ik uit gaan breiden. Mijn 1e marathon liep ik in Rotterdam, die kan ik je aanbevelen, omdat het zeer talrijke publiek je blijft aanmoedigen,je kunt niet stoppen daar. Geweldig!
Verder inderdaad zorg voor goede loopschoenen, bezuinig daar niet op, ga naareen sportzaak die meerdere merken heeft en die kijken naar je loop/voetafdruk op een band/spiegel. Uiteraard gezond eten en drinken, dus veel fruit, groente en water.
Tijdens een marathon drink ik om de 20 minuten, ook bij koud en slecht weer, je moet drinken, blijven drinken. Eten is moeilijker, ik doe dat bijna nooit tijdens een marathon, soms een energiereep, meestal echter niets.
Ik train tegenwoordig 2 x per week op de baan (interval b.v. 8 x 800 of 6 x 1000 of 10 x 400) en verder 1 x per week een duurtraining van min 1-max 2,5 of doe mee aan wedstrijden b.v. 12 of 15 of 21 km ofzo omdad je daar beter van kunt worden.
Ik loop nog steeds niet met een tijd in mijn hoofd als ik ga lopen, ik start en zie wel waar ik uitkom m.n. in een marathon weet je dat bijna nooit vooraf.
Deelname en uitlopen, dus het plezier erin hebben is voor mij belangrijker dan de tijd. Een persoonlijk schema/trainingsadvies is moeilijk, immers ieder mens is weer anders, je moet doen waar je jezelf goed bij voelt. Je kunt een boek halen in de bibliotheek (keus genoeg) en uiteraard op internet rondneuzen.
Heb zelf zojuist de Brussel marathon (mijn 13E) gelopen en ga nu op voor de Zeeuwse Kustmarathon, die is altijd heel erg zwaar, maar ook heel mooi.
Ik hoop dat je iets hebt aan mijn verhaal, veel succes, veel plezier en laat me ens weten, als je je 1e marathon hebt voltooid en hoe het was, dat blijft leuk om te horen.
Groeten
Hanno
patrickn schreef:
>
> hallo, ik ben nu enkel maanden aan het hardlopen, ik heb het
> in mijn hoofd om in de toekomst een halve marathon en
> wellicht daarna een hele marathon te lopen.
> Op dit moment zit ik pas aan 5 km in 29 minuten, dat stelt
> nog niks voor dus.
> Ik ren drie keer in de week en ben nu bezig met een schema om
> die 5 km verder te rennen, en als ik dat kan ga ik door met
> meerdere kilometers.
> Kan iemand enige indicatie geven hoe lang het duurt voor ik
> die halve marathon aankan ?? ik denk zelf dat er wel flink
> wat maanden overheengaan. Als ik eenmaal die halve kan doen,
> hoe lang zal het dan ongeveer duren tot de hele ??
>
> een paar vraagjes over voeding…
> Wat is de beste voeding voor een hardlopen en hoe eet je het
> ?? 3 keer per dag of meerdere keren per dag. Ik eet best wel
> veel fruit.( gewoon of in een smootie met yoghurt) groenten
> eet ik redelijk…Ik wil ook wat kilo's kwijt maar wil liever
> niet dat dat ten koste gaat van mijn energie voor
> hardlopen.Hoe kan ik dan het beste eten om toch wat kilo's
> kwijt te raken ??
>
> nou dat was hem even, als iemand nog wat tips heeft of als
> andere dingen die niet ter sprake zijn gekomen dan hoor ik
> dat ook graag, verder hop ik op wat reacties op mijn vragen…
>
> alvast bedankt,
>
> patrickn