startvakken Rotterdam Marathon

• Lars Borghouts

Hallo,

Kan iemand mij uitleggen hoe bij de marathon van Rotterdam de toelating tot de verschillende startvakken is geregeld?

Ik denk erover volgend jaar mijn eerste marathon te gaan lopen, en hoop binnen de drie uur te kunnen eindigen. Marathon van R'dam lijkt me qua periode goed uit te komen, er staat altijd veel publiek, en het is in principe een snel parcours maar….. is hij niet te groot om een (voor mijn doen) goede tijd te lopen? (vandaar ook mijn vraag over startvakken). Zijn er rond dezelfde tijd (april/mei) marathons in Nederland of net over de grens die ook een snel parcours hebben maar minder druk zijn (en waar je dus eerder in je eigen tempo zal kunnen lopen?).

Alvast dan voor eventuele reacties,

Lars Borghouts

• Dick Kers

De indeling is op basis van eerdere resultaten. In principe start je de eerste eer altijd in het algemene vak. Maar als je bij je inschrijving een halve Marathontijd van minder dan 1 uur 20 of nog beter een 30 km wedstrijdresultaat met minder dan 2 uur doet (wel kopie van de uitslagenlijst toevoegen) dan is de wedstrijdleiding genegen om je in het C vak (finish onder 3h10) te laten starten. Maak je overigens niet te druk over dat vak. Als je een half uur voor de start in het algemene vak staat kom je best redelijk weg. En je kan so wie so beter rustig starten.

• Lars Borghouts

Dankjewel Dick voor de info, en ik realiseer me dat ik het beste rustig kan starten, maar hoe rustig bepaal ik het liefste zelf natuurlijk!

In het verleden liep ik de halve in 1:12 maar dat is al weer een tijd geleden. Onder de 1:20 moet echter nog wel lukken…..

Uit je formulering “is de organisatie genegen” begrijp ik dat dit niet persé de regel is? Zijn er lopers die hiermee (goede of slechte) ervaringen hebben?

Groetjes

Lars

• dick

Hoi Lars,

Nou zoals je misschien al begrijpt ikzelf. Ik heb “Rotterdam” al 12 maal gelopen. Mijn tweede keer ging in 3h13 en dat was de regen Marathon van 1993. Van begin tot einde verzopen. Ik heb het jaar erop gevraagd of ik in C mocht starten, en kon een recente halve Marathontijd van 1h20 overleggen. Dat leidde tot een C start. Sindsdien heb ik steeds in dat vak mogen starten op grond van tijden, op één keer na, drie jaar geleden. Terugkomende van een blessure periode heb ik dezelfde actie nogmaals uitgevoerd en dat lukte weer.

Succes, Dick