tijd?

• Jelske

Hoi

Beetje vreemde vraag misschien. Ik ben benieuwd naar wat een beetje een richttijd is voor het lopen van een eerste marathon. Ik ben normaal gesproken een fanatieke mountainbiker, met 2x in de week hardlopen. Maar ik ben het laatste half jaar me meer gaan richten op het hard lopen met als doel om de marathon te lopen. Ik heb een vrij goed schema wat ik volg van runnersworld. Het gaat me vrij gemakkelijk af maar volgens mij is mijn tempo erg laag. Ik loop gemiddeld ong. 10,5 km per uur, maar mijn max. afstand wat ik tot nu toe gelopen heb is 25 km. Dus om dit tempo bijna de dubbele afstand vol te houden is even wat anders. Ik ben natuurlijk overal aan het rond luisteren naar mensen die reeds een marathon hebben gelopen. Dan hoor ik tijden die ik bij langer na niet ga redden! Ik heb ook echt geen idee tussen welke tijden ik hem moet lopen om toch wel een redelijke tijd neer te zetten! Misschien kan iemand me hierbij helpen. Alvast hartelijk dank.

Jelske

• Kalli

Op zich is 10,5 km/h echt niet slecht voor een vrouw, als je dat de hele marathon vol kunt houden. Misschien zou je je eerst wat op de afstand kunnen richten en wanneer dat goed gaat kun je nog altijd gaan trainen voor een snellere tijd. Maar zorg ervoor dat je niet te hard van stapel gaat, want anders zit je binnen de kortste keren met een blessure op de bank. Heb je al een keer een halve marathon gelopen? Is erg leuk om jezelf een keer te testen en natuurlijk erg gezellig.

Veel succes ermee.

Groetjes Kallinigta

• Rik

ben het wel eens met de vorige persoon, de eerste marathon is een ervaring van mogelijk mythische proporties. Het gevoel dat je bijna overweldigt, als je de finish hebt gehaald, is moeilij te beschrijven. Tijd is van secundair belang, toch? Je gaat vast de wedstrijd niet winnen, dus…

Afgaand op je snelheid en tot nog toe afgelegde afstand, zou je moeten denken aan iets tussen 4.00 en 4.30. Maar je zegt zelf al: de marathonafstand is echt wat anders dan 25 of 30 km. Mijn ervaring (nu vijf keer deelgenomen), dat de marathon pas na 35 km begint. Dan kun je vele minuten verliezen, als de brandstoftank leeg is, je te snel bent begonnen, verkeerde schoenen aanhebt.

Succes ermee.