tips

• Femke

Ik wil graag gaan hardlopen, maar heb dat nog nooit gedaan. Kan iemand vertellen hoe ik dat het beste op kan bouwen? Alvast bedankt!

Groetjes Femke

• Kalli

Hallo Femke,

Je kunt verschillende dingen doen:

Je kunt naar de dichtstbijzijnde atletiekvereniging gaan en daar lid worden. Dat is niet duur en ze kunnen jou erg goed begeleiden. Ze hebben daar verschillende groepen, beginners (net als jij), gevordenen en vergevordenen. Je loopt dan dus op een vaste avond met een groepje. Voor sommige mensen is het belangrijk om een stok achter de deur te hebben en dat heb je op deze manier.

Je kunt ook lid worden bij een goede fitnessvereniging. Zij kunnen jou een schema geven, want behalve lopen is het ook goed om de rest van je lichaam te trainen. Je loopt dan ook op de loopband, maar je kunt er zelf nog buiten bij trainen. Zij kunnen jou daarin begeleiden.

Als je liever zelf aan de slag wilt kun je voor een goed schema terecht op www.runnersworld.nl. Zij hebben echt goede schema's. Zij werken ook met een hartslagmeter en dat is naar mijn mening de beste manier van trainen. Je gaat dan niet te hard van stapel en dus heb je ook minder kans op blessures. Zorg er wel voor dat je een goede warming-up en een cooling-down hebt. Echt heel belangrijk!!!

Dus mijn tip: koop een hartslagmeter bij een sportwinkel, zorg dat je goede schoenen hebt (bij een Runnersworld winkel kunnen ze altijd erg goed advies geven, want niet iedere voet is hetzelfde) en begin rustig aan. Hou je schema's goed aan, dus probeer niet over te slaan. In het begin zal het misschien soms zwaar zijn, maar uiteindelijk zul je er verslaafd aan raken.

Heel erg veel succes en plezier ermee!!!

Groetjes Kallinigta

• Hans

hallo Femke

zeer informatief voor zowel beginner als gevorderde harlopers:

http://www.runnersweb.nl/runnersweb/show

verder heeft de KNAU “de hardloopbrochure”uitgegeven,

zeer geschikt voor beginners

isbn:905121460(x)

in het gulden-tijdperk iets van F12.50 voor betaald,aanrader!

Verder nog wat tips:

luister,zeker als beginnende hardloopster goed naar je eigen lichaam,

doe,ook in het begin,wat extra krachttraining voor je benen,zie o.a.

fitness-island.com,daar ga je veel voordeel van krijgen,ook blessure

preventief

en,dat werkt voor mijzelf altijd goed en discipline versterkend,stel

jezelf een (realistisch doel,bv een leuke hardloopwedstrijd bij jouw in de buurt.

Vaak worden naast hele- en halve marathons op dezelfde dag wedstrijden georganiseerd voor kortere afstanden,leuk en gezellig

Laatste wedstrijdagenda-tip:http://www.atletiek.nl

veel succes en vooral hardloopplezier!