rotterdam of utrecht ?

• peev

Ik zoek ervaringen van personen die zowel de marathon van Rotterdam als die van Utrecht hebben gelopen. Mijn vraag is waar ik mijn 1e marathon het best kan lopen. Rotterdam is natuurlijk DE marathon, maar ik heb eerlijk gezegd geen zin om een kwartier te wandelen en me tussen iedereen door te murwen. Te massaal denk ik. Het wil overigens niet zeggen dat ik een zeer snelle tijd zal lopen, wil vooral van de 1e marathon genieten, maar uiteraard wel goed voorbereid aan de start verschijnen. Graag zou ik jullie mening wil horen: Rotterdam of Utrecht ?

Bij voorbaat dank voor jullie reactie !

• sjaak

Het lopen van een 1e marathon is speciaal. Zolang het parcour vlak is en het weer niet te warm maakt het in essentie niet veel uit waar je die loopt. Het is jouw feest.

Rotterdam is druk en drukt vooral in het 1e deel het tempo. Slecht is dat niet, het zal je behoeden voor een te hoge aanvangsnelheid. De chip meet je nettotijd, dus het stilstaan voor de startstreep telt niet mee.

Rotterdam leeft voor de Marathon, meer dan welke stad in Nederland voel je dat tijdens het lopen.

Ga je ooit buiten de grens lopen denk dan aan Londen (fenomenaal), Ney York, Berlijn of Parijs. De 1e twee zijn kostbaar vanwege het arangement.

Veel succes met je voorbereiding!

• Stephen

Ik heb ze alletwee 2 keer gelopen. In Rotterdam leeft de marathon meer dan waar dan ook in Nederland, maar Utrecht heeft een mooier en afwisselender parcours.

Mede gelet op de inschrijfkosten ( 50 % als je voor 31 december 2004 inschrijft), adviseer ik Utrecht.

Succes waar je ook gaat lopen.

Stephen

• Stephen

Ik heb ze alletwee 2 keer gelopen. In Rotterdam leeft de marathon meer dan waar dan ook in Nederland, maar Utrecht heeft een mooier en afwisselender parcours.

Mede gelet op de inschrijfkosten ( 50 % als je voor 31 december 2004 inschrijft), adviseer ik Utrecht.

Succes waar je ook gaat lopen.

Stephen

• Hans

waarom niet de marathon van Leiden? De gezelligste en loop van Nederland, waar de gewone loper centraal staat. Anders zou ik toch voor Rotterdam kiezen. Omdat je dan gelijk een snelle tijd kan neerzetten.

• sjaak

Leiden ligt later in het jaar en levert meer risico op bij warm weer. De 1/2 marathon van Leiden is tamelijk vol, en start gelijk met de marathon. De tweede ronde in Leiden (v.a. 21 km) is rustig. Vlak parcours, goede organisatie.

Rotterdam is vol en druk en biedt niet snel uitzicht op een snelle tijd. Als debutant moet je dit niet belangrijk vinden.

• peev

Allen bedankt voor de reactie !

Ik heb besloten om Rotterdam te lopen als 1e marathon.

Hoofdreden: in Rotterdam “leeft” de marathon en gelet op het

feit dat ik er echt van wil gaan “genieten” en me het niet veel

interesseer dat het de eerste kilometers op “wandeltempo” gaat,

verkies er ik toch voor om in Rotterdam te lopen.

De training tot zover gaat zeer voorspoedig. Op dit moment zit

ik op naast de overige trainingen uiteraard, op 1 keer per week

een duurloop van 2,5 uur. Ga deze week een kwartier erbij doen, zodat we

langzaam uitkomen op een paar duurlopen van minimaal 3 uur.

Nogmaals bedankt voor alle reacties.

• sjaak

Nog twee weken!

Succes