Trainen en drinken

• Mark

Op dit moment train ik voor de marathon van Amsterdam.

De duurlopen worden steeds langer, de noodzaak te blijven drinken, maar ook koolhydraten binnen te krijgen neemt dus toe.

Hoe doe je dat?

Afgelopen zondag heb ik 2 1/2 uur gelopen en de hele tijd gestoeid met een speciale bidonhouder. Waarschijnlijk alleen geschikt om te wandelen of te hiken en niet zo zeer om te hardlopen.

Voor korte afstanden/tijden gebruik ik een stretchband waaraan een aantal kleine flesjes bevestigd zijn, maar voor langere afstanden is dat veel te weinig.

Voor de marathon zelf maak ik me nog niet druk, voldoende verzorging onderweg (toch?!).

Dank voor tips en trucs!

Mark

• Marcel

Mark,

Drinken onderweg tijdens de marathon is uiteraard van groot belang. Door tijdens de trainingen te drinken leert het lichaam dit op te nemen. Drink onderweg tijdens de marathon wat je gewend bent om te drinken. Als je bijvoorbeeld altijd extran drinkt (en dat dus gewend bent) kan je flink wat problemen krijgen door aa-drink of isostar te nuttigen.

Misschien kan je iemand bereid vinden die onderweg tijdens de marathon jouw lege drinkflesjes kan hervullen.

Succes !

Marcel Andeweg

NGS-sportmasseur

• Mark

Tijdens de marathon zelf verwacht ik weinig problemen, iedere 5km een verzorgingspost.

Het is juist tijdens de trainingslopen dat ik me afvraag hoe anderen dat doen met drinken en koolhydraten…

Ieder uur 500-750 ml drinken, 60 gr koolhydraten per uur… Bij 30 km lopen à 12 km/u, dan heb ik aardig wat bidons nodig. En waar laat ik die?!

Mark