shirt

• L.(oude)

Ik heb gehoord dat een katoenen shirt niet goed is bij lange afstandslopen.

Uit welke stof moet een shirt gemaakt zijn?

• anoniem

katoen word heel zwaar, door vocht ed.

het schijnt dat syntetische kleding beter is.

je hebt ook syntetische kleding met van die speciale lagen, dat het bijvoorbeeld beter zweet opneemt, of wel ademt maar winddicht is; dat soort dingen.

groetjes, m

• L.(oude)

hoe heet die stof?

• anoniem

geen flauw idee, het zijn volgens mij gewoon verschillende stoffen, maar is het in het algemeen al dat syntetisch beter is dan katoen. als je naar een gemiddelde hardloopwinkel gaat, of een goede sportzaak, dan kunnen ze je zo adviezeren…

• JP

Katoen is een holle vezel en neemt daardoor veel vocht op. Hierdoor wordt een katoenen shirt snel nat door je zweet. Dit is vervelend, omdat je het daardoor koud krijgt en het kan gaan schuren.

Functionele kleding heeft dat nadeel niet. dit materiaal transporteert het zweet van je huid naar de buitenkant, waar het verdampt. Het wordt niet zo nat als katoen en het droogt ook veel sneller op.

Er worden door verschillende fabrikanten verschillende namen aan gegeven. Bij mijn weten zit er qua kwaliteit niet veel verschil tussen de verschillende merken. Goede sportzaken en natuurlijk hardloopspeciaalzaken hebben veel van dit soort kleren.