Echt een beginner

• Helga

Hallo,

Wie heeft er tips id voor mij?

Ik ben 30 jaar en heb altijd geroep dat ik voor mijn 35ste de maraton wil lopen. Nu is dat voor mij een hele uitdaging. 3 jaar geleden had ik een top gewicht van 197 kg.

In middels weeg ik 113 kg. Nog steeds veel te veel en moet er ook nog af. Ben wel heel gemotiveerd om er voor te gaan maar……hoe nu verder? Wat moet ik doen? hoe moet ik beginnen? was begonnen met lopen. Kon ook al een aardig stukje voo mijn doen hardlopen (5 km). Ik brak mijn pols en na dien heb ik er moeite mee m het weer op te pakken. Weer ritme en conditie te krijgen.

Weet wel dat ik nog steeds beperkt ben door mijn overgewicht nog voor de belasting van enkels en knieen, maar ik ga er voor het moet mij lukken.

Groet, Helga

alles tips e.d. zijn welkom

• Erik

Paar tips:

- zoek een beginnersschema op internet of in een loopblad.

- koop voor jou geschikte schoenen bij een speciaalzaak

- train op zachte ondergrond (bos, gras etc) om de belasting wat te beperken

- zet die marathon voorlopig uit je hoofd, richt je eerste op een 5 of 10 km en kijk daarna verder.

… en geniet ervan!

Erik

• Helga

Hallo Erik,

Bedankt voor je tips.

Ben inmiddels bezig met een schema voor 4 km in 30 minuten

heb dit schema via de site van asics.

Ben nu halverwege en het gaat tot nu toe aardig goed

groet Helga

• sjaak

Advies van Erik lijkt mij prima en wordt al opgevold. Goed hoor!

Bedenk goed dat het lopen van een marathon een enorme slijtageslag is voor het bewegingsapparaat. Te veel kilo's verhoogt de kans op blessures.

Doe eerst maar een 10km, misschien daarna een 16 en/of een 21 km. Loop je de 21 km binnen de 2 uur zonder al te veel problemen, overweeg dan om (onder begeleiding) een marathon training in te gaan. Duur: 4 - 6 mnd.

Succes!