19 jaar; marathon wel of niet?

• Robbert

hallo,

mijn naam is robbert, 19 jaar oud en ik wil graag dit jaar een marathon lopen. Ik loop al drie jaar ‘voor mezelf’ hard (dus geen club/trainer), en loop dan 10-15 km. Tijden: 10 km in 40-45 min, 15 km in 65-75 min.

Ik heb geen zin om mijn lichaam te verpesten door nu een marathon (met natuurlijk de nodige voorbereiding) te lopen. Dus zou het, qua leeftijd en in mindere mate ervaring, verstandig zijn om me te gaan voorbereiden op een marathon?

Robbert

• sjaak

puur fysiek kan een gezond lichaam van 19 jaar een marathon m.i. wel aan. het vraagt een rime periode van voorbereiding en training. Mentale hardheid komt elke sporter en zeker duussporter goed van pas. Lees wat boeken over het lopen van een marathon en praat eens met een aantal (ervaren) lopers.

Zie ook mijn reactie op svensson.

• peter

De meeste marathons hebben niet voor niets een minimum leeftijd van 20 jaar. De marathon heeft een heroische uitwerking op veel mensen. Een goede marahon wordt echter pas op latere leeftijd gelopen. Belangrijk is hierbij het aantal loopjaren i.p.v het aantal leeftijdsjaren. Wat is er mis met eerst een aantal halve marathons te lopen?

• Robbert

Dankjulliewel voor jullie reacties. Ik denk dat ik inderdaad eerst een aantal halve marathons ga lopen.

Robbert