Trainingsschema

  • Elizabeth

    Hoi,

    Voor de lopers onder jullie die meedoen aan de marathon, hebben jullie hiervoor een bepaald trainingsschema? Ik zou graag een keer de marathon willen lopen. Ik hardloop vrij regelmatig, maar nog lang niet goed genoeg voor de marathon. hebben jullie een idee hoe ik het beste kan trainen voor de marathon?

    Alvast bedankt!

    groetjes Elizabeth

  • Marcel Andeweg

    Elizabeth,

    Mijns inziens kan je twee wegen bewandelen.

    1.

    M.b.v. een trainingsschema van een goede trainer naar een marathon toewerken. Het voordeel hiervan is dat zo'n schema helemaal op jouw mogelijkheden wordt opgezet en dat je flexibel bent wanneer te trainen.

    2.

    Sluit je aan bij een wegatletiekvereniging waarbinnen ook getraind wordt voor bepaalde marathons. Je kan dan met anderen trainen wat ook motiverend is.

    Wil je specifiekere antwoorden, verneem ik dat graag.

    Met sportieve groet,

    Marcel Andeweg,

    ass. trainer en sportmasseur bij de Road Runners Zoetermeer.

  • Marco

    Hoi Elizabeth,

    Kijk eens onderaan de pagina bij Training en Coaching,

    bijv. Fartlek, zij hebben hardloopschema's

    veel succes in ieder geval!!

  • arno

    Je hoeft niet perce lid te zijn van een atletiekvereniging, ik heb nu negen marathons gerend met allen een goede tijd terwijl ik individueel loop.

    Je moet drie dingen in je schema opnemen;

    1) laat eerst je lichaam wennen aan het lopen en aan de afstand, de snelheid doet er (nog) niet toe.

    2) Doe na een week of acht lichte heuveltrainingen en bouw deze voorzichtig op voor een goede beenspiermassa te kweken.

    3) Doe tijdens je training af en toe (opbouwend) sprintjes van zo'n 100 meter waarna je weer in je normale tempo doorloopt. Niet stoppen!! Dit heet een Fartlek training.

    Over de voeding kan ik kort zijn; eet veel pasta, maar niet met de saus en vlees.

    Je kunt wat ketchup doorroeren voor de smaak, en bananen bruin brood en aardappels zijn ook goede koolhydraadhouders.

    Altijd eerst een stukje warm lopen, daarna goed (en verantwoord) rekken en de spieren losmaken en dit zeer zeker doen na de training!! om blessures te voorkomen.

    Je kunt natuurlijk altijd info inwinnen bij een atletiek vereniging of in de bibliotheek waar ze legio aan boeken hebben over marathonrennen en alles wat erbij komt kijken.

    Veel sucses, arno